Open brief aan Philippe Van Parijs

Geachte Heer Van Parijs,
Beste Philippe,

Hartelijk dank voor uw brief. We zijn erg blij dat u erin geslaagd bent een brede discussie op gang te brengen over de alomtegenwoordigheid van de auto in onze stad. Dat was nodig.

Het heroveren van de openbare ruimte ten gunste van voetgangers en fietsers is een strijd die sp.a al jaren voert. Niet alleen in steden als Antwerpen en Gent, maar ook in Brussel. Als Brussels minister heeft Pascal Smet voor een kentering gezorgd in de stiefmoederlijke manier waarop in dit Gewest omgegaan werd met mobiliteit en openbare werken. Hij heeft tegen heel wat schenen geschopt en de eerste stappen gezet om Brussel om te vormen van een autoparadijs tot een meer leefbare stad: Villo, het Flagey- en Rogierplein, 82 km nieuwe fietspaden, een tweede autoloze zondag, enz. Deze nieuwe wind is op Gewestniveau jammer genoeg wat gaan liggen.

In de Stad Brussel heeft sp.a zijn verantwoordelijkheid opgenomen in het stadsbestuur. Het ligt niet in onze aard om te staan roepen langs de zijlijn en ten alle tijde onze maagdelijkheid te bewaren. Wij willen wegen op het beleid, ook al vraagt dat soms compromissen. Als kleine speler in de meerderheid hebben we heel wat kunnen realiseren. We hebben de Oude Graanmarkt autovrij gemaakt, de voetgangerszone rond de Grote Markt verdubbeld in omvang, een plein gecreëerd voor het jeugdtheater Bronks op de Varkensmarkt, de voetpaden in de Dansaerstraat aanzienlijk verbreed ten koste van de ruimte voor de auto, fietspaden aangelegd op grote assen als de centrale lanen, de Pachecolaan, de Berlaimontlaan, de Romeinse Steenweg …

Is Brussel nu een voorbeeldige stad? Nee, het werk is nog lang niet af. De centrale lanen werden niet aangepakt en dat vinden we ontzettend jammer. Dit is voor ons geen nieuw dossier; we pleiten al jaren voor het autovrij maken van een stuk van de centrale lanen. In afwachting van grondige werken heeft sp.a er voor gezorgd dat in het voorjaar van 2012 een autorijstrook werd opgeofferd voor de aanleg van fietspaden.

In de volgende legislatuur willen we veel verder gaan. We worden daarin volledig gesteund door onze kartelpartner PS.

· We willen van het Beurs- en De Brouckèreplein echte pleinen maken, verbonden door een autovrije, groene flaneerdreef. Ook de Ortstraat wordt autovrij, zodat we tussen de Grote Markt en het Sint-Katelijneplein één wandelzone creëren. In het metrostation Beurs willen we een ruime, beveiligde fietsstalling inrichten, bereikbaar via een lift van op het vernieuwde Beursplein.

· Elk nadeel heeft zijn voordeel. De tijdsgeest is geëvolueerd. Omdat eerdere middelmatige plannen niet werden uitgevoerd, kunnen we nu echt gaan voor een radicale heraanleg die een groot stuk van de centrale lanen autovrij maakt (in het voorstel van bijvoorbeeld SumProjects was er nog steeds plaats voor auto’s).

· We willen de pleinen terug aan de mensen geven. Dat is één van onze belangrijkste verkiezingsthema’s. Niet alleen Beurs en De Brouckère, maar ook de Zavel en het Bockstaelplein moeten autovrij gemaakt worden. Pleinen dienen niet om op te parkeren of te claxonneren, maar om op af te spreken met vrienden.

· Doorgaand of sluipverkeer hoort niet thuis in het centrum. We willen dit type verkeer uit de vijfhoek weren door een lussensysteem in te richten dat de auto’s ofwel naar een ondergrondse parking leidt, ofwel naar de Kleine Ring. Dit systeem kan erg snel ingevoerd worden: het mobiliteitsplan dat de Stad onlangs heeft goedgekeurd, heeft de uitvoering straat per straat reeds uitgetekend.

De centrale lanen zijn plots een hot item. Er zijn politieke partijen die prijzen uitreiken aan verouderde voorstellen, er zijn er die megalomane ouderwetse ideetjes lanceren, er zijn er die heel veel schone theorieën koesteren maar die niet realiseren. Wij laten de feiten spreken: in ongeveer alle vernieuwende mobiliteitsprojecten die de afgelopen jaren in Brussel zijn uitgevoerd, heeft sp.a een centrale rol gespeeld.

Toch denken we niet dat het opportuun is nu in allerijl het Beursplein permanent autovrij te maken en het sluipverkeer te weren met borden “uitgezonderd plaatselijk verkeer”. Het Beursplein verdient beter dan afgesloten te worden met lelijke betonblokken. We moeten de centrale lanen terug grandeur en allure geven, en dat kan enkel met een grondige, stijlvolle heraanleg, waarbij ook de handelaars uit de buurt betrokken worden.

Louter verkeersborden plaatsen met ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer” of “zone 30” volstaat niet. De enige efficiënte manier om de snelheid van auto’s af te remmen, is door de straten zo aan te leggen dat het niet mogelijk is om snel te rijden. De enige manier om doorgaand verkeer te weren, is er voor te zorgen dat de auto’s niet doorkunnen. Als we de centrale lanen doorknippen, verplaatst het doorgaand verkeer zich simpelweg naar de parallelle straten. Enkel een globaal plan van ‘lussen’, (gecreëerd door gericht eenrichtingsverkeer) kan een evenwichtige oplossing voor de ganse buurt bieden.

De centrale lanen verdienen beter dan een opbod aan politieke beloftes in volle verkiezingsstrijd. De centrale lanen verdienen onze volle aandacht en een doordacht plan. Ze hebben er lang genoeg op moeten wachten. Uitstel is geen afstel. Als PS en sp.a in de meerderheid zitten, maken we van dit dossier onze prioriteit.

In 2015 komen de mensen naar de Centrale Lanen om te flaneren, te kijken en gezien te worden: de Brouckère is weer een echt plein, aan de trappen van de Beurs spelen kinderen, de terrasjes zitten afgeladen vol, de winkels doen gouden zaken. Tussen het groen zit een verliefd koppeltje te zoenen. Geroezemoes en lachsalvo’s; geen getoeter meer. Het doorgaand verkeer rijdt op de Ring, waar het thuishoort.

Vriendelijke groeten,

Voor sp.a Stad Brussel,

Ans Persoons
Pascal Smet

← Previous post

Next post →

4 Comments

  1. Freek Smets

    Dag Ans,
    Dag Pascal,

    Mooie plannen. Ik ben voor. Maar ik gooi even een balonnetje op: moet dat spuuglelijke Muntcentrum, die toren er tegenover, en die lelijke Parking 58 danook niet best meteen tegen de vlakte?

    Die drie gebouwen zijn niet alleen lelijk, ze misstaan ook helemaal, zo naast de Munt. En ze zijn naast de drukke Anspachlaan ook een belemmering voor die doorgang naar Sint-Katelijne en de Vismarkt.

    Verhuis de stadsdiensten naar een ander gebouw, vraag aan bpost dat ze een nieuw torengebouw zetten op de Albert II-laan en daar hun intrek nemen (ze zitten toch op een berg cash, dus dat lukt wel), en steek die parking ondergronds. Mooi plein er op met boompjes, en misschien wat overdekte markthalletjes, en voilà: de verbinding tussen oost en west is weer gemaakt in het centrum.

    Ik kom persoonlijk de eerste steen van het Muntcentrum omgooien indien nodig 🙂

    Groeten,

    Freek

  2. Filip Moriau

    Beste Ans,
    Ik heet Filip en woon op de Adolphe Maxlaan.
    Ik heb voor jou gestemd omdat ik je interventie onlangs op TV zag en ik geloofde dat je mijn steun verdiende en een goed project voor de stad had.
    Nu je effectief ook schepen zal worden wil ik je graag vragen om een prioriteit te blijven maken van het autovrij maken van het beurs en brouckere plein en ook de adolphe maxlaan. Het zou mooier zijn dat de mensen kunnen wandelen via de adolphe maxlaan tot aan het beursplein. Dat doen ze nu ook, maar op smalle trottoirs. De Nieuwstraat loopt overvol en daartussen flaneren gaat niet. Dat is duwen en trekken…
    Ook ben ik verontrust als ik de plannen zie van VLD/MR over de tunnel onder het toekomstige plein. Dat zal leiden tot een stadsintrede zoals aan de E40 met files, uitlaatgassen enz. En dat in het midden van de stad! Dat zou een verslechtering zijn van de huidige situatie.
    Ik hoop dat je hieraan aandacht zal besteden en dat dit snel kan leiden tot een mooiere binnenstad. Met vriendelijke groeten, Filip M.

    • apersoons

      Dag Filip,
      Hartelijk dank voor de steun en de stem. Wij zijn er absoluut voorstander van om van het Beurs en Brouckèreplein terug echte pleinen te maken, verbonden met een autovrije flaneerdreef. Dat gaat een hele nieuwe dynamiek geven aan de binnenstand. De bevoegdheid voor dit dossier blijft bij de burgemeester, wat veel mogelijk maakt. Er komt zeker geen tunnel.
      Groeten
      Ans

      • Blijkbaar begint men bij de Brouckère en werkt men zo verder richting Zuid, wil dit zeggen dat Adolphe Maxlaan niet wordt heraangelegd, en al zeker niet autovrij wordt gemaakt?

Leave a Reply