beurs  brouckere
OPINIE. We zouden heel graag eens in de toekomst ‘piepen’
Er wordt al decennia lang gepalaverd over de Centrale Lanen. Zonder resultaat. Ze lagen er steeds mistroostiger bij: een grijze stadsautostrade, verkommerde gebouwen, onaangename trottoirs. Voetgangers wandelden er zo snel mogelijk door, of meden ze. En dat in het hart van onze Stad.
Voor sp.a was het doorknippen van de Centrale Lanen een sleuteldossier. Zonder autovrij Beursplein waren we niet in de meerderheid gestapt. De picknickers gaven mee de aanzet en wij kopten de bal met veel plezier binnen. Het was niet eenvoudig iedereen te overtuigen, maar het is toch gelukt. We zijn er ook in geslaagd om de bestemmingslus grotendeels op één rijbaanvak te brengen en heel wat extra fietspaden* toe te voegen.
Met het autovrij maken van de Centrale Lanen, begint een radicaal nieuw tijdperk voor Brussel. Een tijdperk waar de levenskwaliteit van bewoners centraal staat. Dit is nog maar een eerste stap, en er moeten er nog vele volgen om van Brussel een moderne 21ste eeuwse stad te maken met zuivere lucht en ruimte voor iedereen. Maar het is wel een hele belangrijke stap. We breken met de traditie van eindeloos discussiëren en ter plaatste trappelen. Brussel gaat eindelijk vooruit.
We zouden graag eens in de toekomst gaan ‘piepen’. Binnen 20 jaar ziet Brussel er helemaal anders uit. En zal blijken dat het doorknippen van de centrale lanen hét keerpunt was in anders denken over de Stad.
Ans Persoons & Pascal Smet
*De bestemmingslus krijgt voorlopig een echt fietspad tegen het verkeer in, en een fietssuggestiestrook met het verkeer mee. Bij de evaluatie van het circulatieplan zullen we de stem van de fietsers zeker verder verdedigen.