simulation  fontainas

Centrale Lanen: waarom hechten we zoveel belang aan dit project?

Zondag is het zover: een groot stuk van de Centrale Lanen wordt autovrij. Ik denk dat vooral de stilte zal opvallen. En iedereen zal zich afvragen: waar komen plots toch al die mensen vandaan? Vergis u niet, dit is nog maar de eerste etappe. Volgend jaar start de definitieve make-over. In de herfst van 2018 zouden de werken afgelopen moeten zijn. En de Lanen onherkenbaar aangenaam. Waarom hechten we zoveel belang aan dit project? Dat leggen we u graag kort uit.
• De Lanen behoren de Brusselaars toe
Minder plaats voor auto’s en pleinen teruggeven aan de mensen. Dat vat kort samen waar dit project om draait. We kunnen niet voorspellen hoe de Brusselaars de vrijgekomen ruimte gaan invullen. Maar een ding staat vast: de Centrale Lanen behoren hun – eindelijk – opnieuw toe.
Overal waar de ondergrond het toelaat komen er bomen en ander groen, en vele bankjes. Op sommige plekken zullen terrasjes verschijnen voor een ontbijt of aperitief in de zon, maar op de meeste ruimte die vrijkomt ‘moet’ er niets: je kan een boek lezen, dagdromen, kinderen laten spelen, afspreken met vrienden. Het zijn de Brusselaars die beslissen.
Brussel is een levendige stad. Ook op de Centrale Lanen zal er van alles te beleven zijn. De vele culturele huizen die langs de Lanen liggen, zullen daar mee voor zorgen. De vernieuwing wordt enkel een succes als we kiezen voor kwaliteit en erin slagen een evenwicht te vinden tussen voldoende rust en een bruisend stadsleven. Toeristen zijn welkom om mee te flaneren, maar dit stadsproject is er in de eerste plaats voor de Brusselaars.
Minder auto’s, meer frisse lucht
De Lanen worden doorgeknipt om het aantal auto’s in de vijfhoek terug te dringen. Dit is broodnodig om de lucht- en levenskwaliteit in het centrum te verbeteren. Mensen moeten aangemoedigd worden om de auto thuis te laten en andere vervoersmodi te gebruiken: daarom heeft sp.a gezorgd voor 3000m extra fietspaden naar en rond de voetgangerszone. Als uit de testfase van het nieuwe circulatieplan blijkt dat het verkeer zich te veel naar de omliggende wijken verplaatst, zullen we maatregelen nemen om dit op te lossen. Maar de lanen blijven sowieso autovrij, die ruimte geven we niet meer af.
Het doorknippen van de Centrale Lanen kan enkel slagen als we dit project kaderen binnen een gewestelijke mobiliteitsvisie. Concreet betekent dit: investeren in overstapparkings aan de rand van het Gewest en blijven inzetten op een verbetering van ons openbaar vervoer. Met Pascal Smet als minister van mobiliteit kunnen we hier voor zorgen.
• Voor en door de Brusselaars
De Brusselaars hebben al picknickend een autovrij Beursplein geëist. Vandaag verhit het onderwerp nog steeds de gemoederen. Daarom was het belangrijk om een participatietraject op te zetten rond de Centrale Lanen. Dankzij de opmerkingen die we verzamelend hebben tijdens de 626 straatinterviews en de workshops, zijn de plannen op verschillende punten aangepast en verbeterd vóór ze in openbaar onderzoek zullen gaan. De participatie ging niet alleen over de kleur van bloempotten, maar ook over hoe mensen in een rolstoel zich er het best kunnen verplaatsen. Over een verdrievoudiging van het aantal fietsnietjes. Over licht hellende voetpaden voor mama’s met een kinderwagen. Over de link tussen het Fontainaspark en het gelijknamige plein.
Maar velt u vooral uw eigen oordeel. Vandaag, maar ook en vooral in 2018, na de heraanleg. Plannen en simulaties zijn één ding, het echte resultaat kunnen we pas zien en voelen als de Centrale Lanen daadwerkelijk in een nieuw kleedje gestoken zijn en ze – hopelijk- de grandeur van weleer hebben terugvonden. We zijn ervan overtuigd dat ze zullen stralen.